یزفرا :در پی انتشار مطلب یکی از مخاطبان فرائی در یزدفرا با عنوان : مدير مسئول هفته نامه آئينه يزد كه معمولاَ در سرمقاله خود سوال مطرح مي كنند آيا اعتقاد به پاسخ به سوال هم دارند يا نه؟ :مدیر مسئول محترم هفته نامه وزین آیینه یز طی یادداشتی ر شماره 219 منتشر شه است به پرسش طرح شده پاسخ داده اند که ضمن تشکر از توجه گردانندگان این نشریه وزین به افکار عمومی"انعكاس آيينه شماره 219" با عنوان "پاسخ آيينه يزد به پرسش سايت «يزد فردا» درباره مرحوم مهندس مهدي بازرگان" به قلم آقای  رضا سلطان زاده مديرمسئول است کع عینا منتشر می گردد >

پاسخ آيينه يزد به پرسش سايت «يزد فردا» درباره مرحوم مهندس مهدي بازرگان

رضا سلطان زاده

مدیر مسئول آیینه یزد

سوال كننده‌اي در پي درج پاسخ امام راحل (ره) به نامه حجت الاسلام محتشمي‌پور وزير وقت كشور، ‌مي‌پرسد: مديرمسئول آيينه يزد چه توجيهي در خصوص ترويج افكار مرحوم مهندس بازرگان و ديگر مهره‌هاي نهضت آزادي دارد و چرا تحت هر بهانه‌اي عكس و ايده‌هاي نهضت آزادي به ويژه مهندس بازرگان در هفته نامه آيينه يزد ديده مي‌شود؟


سوال كننده بدون اينكه دليلي يا مدركي ارائه نمايد و يا به نسخه‌اي از 218 شماره آيينه يزد اشاره داشته باشد يا بينديشد و از خود بپرسد چگونه ممكن است هيات نظارت بر مطبوعات و ديگر مسئولان وزارت ارشاد در اين پنج سال اجازه داده‌اند ايده‌هاي نهضت آزادي ترويج يابد !! اين موضوع را مطرح مي‌كند.


نگارنده شرعاً و اخلاقاً متعهد شده مستقل و بدون وابستگي به حزب و دسته‌اي به خواست پروردگاري كه به قلم سوگند خورده است چاپ ونشر آيينه را برابر با قانون مطبوعات و رعايت خط قرمزها و با حفظ كرامت انسان و قداست قلم وبدون تملق گويي و مداحي بي‌جا ادامه دهد.


مقالاتي كه در ستون انعكاس آيينه با نگارش مديرمسئول انتشار مي‌يابد نشانگر افكار و انديشه صاحب امتياز آيينه است و به طور قطع بايد پاسخگوي مطالب باشد. اما با بررسي دقيق در مورد بقيه مطالب مي‌توان دريافت، آيينه يزد در حد وسع و امكانات موجود براي تنوير افكار عمومي وظيفه روزنامه نگاري خود را انجام مي‌دهد.


چاپ عكس كساني كه از چهره‌هاي فرهنگي، اجتماعي و از مبارزان و گاه از پيش كسوتان انقلابيون بوده‌اند نه تنها خلاف نيست بلكه وظيفه است كه در زمان و موقع مناسب از خدمات و تلاش و كوشش سياستمداران و مسئولان اجرايي نظام ياد كرد يا به مناسبت‌هايي تاريخ انقلاب و رويدادهاي كشور را يادآوري نمود كه مورخ و محقق و روزنامه‌نگار در اين زمينه تقويم تاريخ را ورق مي‌زند و به شرح وقايع پيش آمده مي‌پردازد اما هر مدير مسئولي موظف است قانون را رعايت كند اصولاًٌ چاپ و نشر مقاله و خبري در مطبوعات به تنهايي نشانه‌طرفداري و يا ترويج افكار فرد و گروهي محسوب نمي‌شود.


اي كاش آقا يا خانم محترمي كه با ارسال متن پرسشي به سايت يزد فردا درخواست جواب از مدير مسئول هفته نامه آيينه يزد نموده است حداقل نامش را ذيل نوشته خود درج مي‌نمود. بنابراين به احترام مسئول سايت يزد فردا و براي آگاهي پرسش كننده و خوانندگان آيينه و يا كساني كه وقت خود را به تلفن زدن و ارسال پيام و گاه همراه با ذكر جملاتي اهانت آميز دراين باره صرف مي‌كنند ستون انعكاس آيينه به نگارش مطالب زير اختصاص داده مي‌شود.


به روح مطهر شادروان حجت الاسلام شيخ عبدالحسين عرب و عجم «عجمين» روحاني خوش نام و ساده زيست محله «فهادان و يوز داران» يزد درود مي‌فرستم كه وقتي در دبستان اسلام يزد تحصيل مي‌نمودم در مسجد چهل محراب و در خانه آن روحاني بزرگوار مسائل اوليه و ابتدايي دين را در حد و اندازه‌اي كه توان فراگيري آن را داشتم به من آموخت.


دست تقدير سبب شد در سال 42 و بعد از آن در شهر ورامين با مرحوم عدالت منش، شوهر خواهر آيت‌ا... طالقاني آشنا شوم و در محضر آن انسان متين و خوش برخورد و متواضع، مختصري عربي بياموزم.


در آن سالها به همراهي شادروان عدالت منش دو بار براي ملاقات و ديدار با آيت‌ا... طالقاني و مهندس بازرگان به زندان رفتم و همين رفت و آمدها باعث شد كه با كتاب‌هاي شادروان بازرگان و آيت‌ا... طالقاني و بعد دكتر علي شريعتي و ديگر مبارزان آشنا شوم. مدارك موجود از ساواك منحله كه در وزارت اطلاعات نگهداري مي‌شود و بخش هايي از آن انتشار يافته از جمله كتاب«ياران امام به روايت اسناد ساواك»1 كه به شرح زندگي و مبارزات سومين شهيد محراب آيت‌ا... صدوقي پرداخته است نشان مي‌دهد قبل از پيروزي انقلاب اسلامي ايران و در دوران نهضت مردم به رهبري بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران، حقير از طرفداران سرسخت امام خميني (ره) و روحانيت انقلابي و يكي از 29 نفري بوده كه در سراسر استان يزد، بيش از ديگران اعتصابات، ‌اعتراضات، تحصن‌ها عليه دستگاه رژيم سلطنتي را رهبري و گردانندگي و ساماندهي مي‌نموده‌اند.


در ابتداي اين ليست نام سومين شهيد محراب آيت‌ا... صدوقي و مرحوم آيت‌ا... سيدروح ا... خاتمي به چشم مي‌خورد. هر منصفي دربرابر ايثار و عظمت شهداي گلگون كفن، آزادگان، ‌رزمندگان و همه كساني كه در سال‌هاي متمادي براي پيروزي اين انقلاب تلاش كرده‌اند به ويژه در 8 سال دفاع مقدس سر تعظيم فرود مي‌آورد و ياد و خاطره شهامت ها، شجاعت‌ها و گذشت مبارزان و مجاهداني را كه در برابر دشمن تا دندان، مسلح جانانه ايستادگي نمودند گرامي مي‌دارد.


مرحوم بازرگان و شريعتي و امثال آنها هيچ گاه در زندگي به عنوان مرجع ديني نويسنده در امور شرعي نبوده‌اند اما همانند بسياري از سياستمداران، انقلابيون و دانشگاهيان مسلمان از جمله حجت‌الاسلام والمسلمين محمد جواد حجتي كرماني به بزرگاني كه نام آنان ذكر شد احترام مي‌گذارم و تقريباً ‌نظري همانند آنچه كه ذيلاً ذكر مي‌گردد درباره مهندس مهدي بازرگان دارم اما نه طرفدار نهضت آزادي هستم و نه عضو آنها مي‌باشم و نه خود را ملزم به ترويج افكار آن گروه مي‌دانم.


«صيت شهرت مرحوم مهندس بازرگان پس از شهريور بيست، در ميانه و يا سال‌هاي پاياني اين دهه، ‌در اقصي نقاط ايران پيچيده بود. . . اما اين شهرت به خاطر چهرة «توأمان» علمي و ديني او بود كه با رشادت و شجاعت، در محيط ضد دين دانشگاهي دوران رضا شاهي ومحمدرضا شاهي، به عنوان يك استاد مبرز و يك روشنفكر مذهبي. . . پرچم اسلام و قرآن را در دانشگاه تهران برافراشته بود و عليرغم فشار دو جانبه‌اي كه هم از سوي غرب‌زدگان خودباخته و دين به دنيا فروخته و هم از سوي پاره‌اي مجامع و جوامع سنتي متحجر مذهبي، بر او و بر جريان فكر نوگرا و نوپاي او وارد مي‌شد، ‌به تبليغ و تفسير علمي دين مي‌پرداخت. . . او پس از فراغت از كار سنگين و طاقت فرساي دانشگاه در مسجد هدايت، در كنار و پشت سر همرزم ديرينه و يار وفادارش مرحوم آيت‌ا... طالقاني، نماز مي‌گزارد و پاي تفسير او مي‌نشست و گاه، خود در آن مسجد كه پايگاه روشنفكران و مبارزان ديني آن دوران بود، سخن مي‌گفت. . .


باري در زمستان سال 43( مصادف با ماه مبارك رمضان)بود كه مرا از قزل‌قلعه به زندان شماره 4 بردند و در اطاقي كه مرحوم آيت‌ا... طالقاني، مرحوم مهندس بازرگان، آقاي دكتر سحابي و مهندس عزت‌الله سحابي بودند، جا دادند. . . . اين زندان چند ماهه، مرا با دنياي جديد از نظم و انضباط، ادب معرفت، بحث‌هاي سطح بالاي ديني و سياسي آشنا كرد. . . درس تفسير مرحوم آيت‌ا... طالقاني و بحث‌هاي علمي و ديني مرحوم مهندس بازرگان‌، امثال مرا به تفكر بيشتري در باورهاي سياسي و مذهبيمان وامي‌داشت.


خاطرات دوران زندان با مهندس بازرگان و يارانش خود، در خور نگارش يك كتاب است و اگر بخواهيم دوران پس از پيروزي انقلاب را چه دوران نخست‌وزيري دولت موقت انقلاب و چه دوران چهارساله دوره اول مجلس شوراي اسلامي را كه مهندس بازرگان و 29 تن ديگر از جمله اين حقير، در سمت نمايندگي مردم تهران در مجلس بوديم.. .شرح دهم نگارش كتابي ديگر را در خور است.. . و اگر بنا باشد چنين كتابهايي را اين حقير بنويسد، نمي‌داند در مواردي كه خودش ديدگاه مستقلي دارد كه گاهي بدين سو و گاه بدان سو گرايش دارد، از دو سو، و يا چند سو متهم به سازشكاري و بي‌خطي و التقاط گري و بي مبنايي نخواهد شد؟!


سخن كوتاه، مهندس بازرگان رجلي آزاده و مخلص در تاريخ معاصر ماست كه از صميم جان به اسلام و قرآن عشق مي‌ورزيد و با تمام وجود به آزادي و استقلال و جمهوري اسلامي ايمان داشت و در اين راه، يك عمر مبارزه كرد. او صداقت و صراحت و صميميت خود را در اظهار نظرهاي متفاوت و مخالفش، بدون هيچ ريا و تزوير و نفاق بيان داشت».2


با اعلام تذكرات فوق به سوال كننده در سايت يزد فردا پيشنهاد مي‌كنم نگارنده را رهين منت خود قرار دهد و عكس و مقاله و مطلبي كه به نظر مي‌رسد برخلاف قانون مطبوعات نوشته شده و يا مروج افكار وابستگان به قدرت‌هاي بيگانه است براي بررسي و اقدام قانوني به مقامات مسئول ارسال نمايد.


نظير اين اتهامات تكرار همان مطالبي است كه نمونه آن را طي طوماري براي شهيد رجايي فرستاده بودند!


سي سال پيش بعد از استعفايم از مدير كلي آموزش و پرورش يزد شهيد محمدعلي رجايي گفت: گرچه نامه‌اي از يزد در مخالفت با شما نوشته و براي من فرستاده‌اند اما به دنبال بررسي عملكردت در يزد تصميم گرفته‌ام تو را به عنوان مشاور وزير و نماينده تام‌الاختيار خودم به استان سيستان و بلوچستان بفرستم و اين تصميم اجرا شد.


مطلب به درازا كشيد اما مناسب مي‌بينم اشاره كنم در هر دوره و عصري مشاهده مي‌گردد در مورد عقايد، رفتار، گفتار و نحوه زندگي بعضي از افراد نسبت‌هايي داده مي‌شود كه اشخاص مورد اشاره يا از آن جريانات بي‌خبر هستند يا دور از حقيقت است و يا از روي غرض وبه اصطلاح «يك كلاغ چهل كلاغ» بيان مي‌شود.


در مناطقي دكتر علي شريعتي را از غاليان شيعه و عده‌اي او را از اهل تسنن و يا غيرمسلمان مي‌دانستند گاه اتفاقات جالبي از جمله داستان زير رخ مي‌دهد:


«ملاحسين كاشفي واعظ اهل سبزوار بوده بنا به نوشته تذكره نويسان و محققان از جمله آيت‌ا... شهيد مرتضي مطهري، شيعه و سني بودن او نيز معلوم نيست. عده‌اي او را پيرو مذهب شيعه و بعضي وي را حنفي و يا شافعي دانسته‌اند. مولف كتاب هايي از جمله كتاب غير معتبري پيرامون حادثه عاشورا به نام «روضه‌الشهدا» است. مرثيه خوانها چون اين كتاب را كه اواخر قرن نهم يا اوايل قرن دهم هجري نوشته شده و در مجالس و محافل از رو مي‌خواندند به آنها روضه خوان مي‌گفتند.»3


ملاحسين كاشفي يكي از نويسندگان تفسير قرآن به فارسي است كه به نام «مواهب عليّه» در 4 جلد با تصحيح و مقدمه سيدمحمد رضا جلالي نائيني به چاپ رسيده است.


در مقدمه جلد اول تفسير در شرح حال ملاحسين كاشفي نوشته‌اند چون مدتي در هرات ساكن و هم داماد « جامي» شده بود، مردم سبزوار به وي بدگمان شدند و او را از اهل تسنن مي‌دانستند روزي در مسجد جامع سبزوار به وعظ مشغول بود در اثناي سخن گفت دوازده هزار بار جبرئيل بر پيامبر گرامي اسلام (ص) نازل شده است.


پيرمردي عصا به دست پاي منبر ايستاد و گفت اي شيخ! بگو بدانم: جبرئيل چندمرتبه برحضرت علي (ع) نازل شده است؟


ملاحسين كه بدگماني مردم سبزوار را در حق خود مي‌دانست دريافت كه پيرمرد در كنار منبر مي‌خواهد اورا امتحان كند.


اگر بگويد جبرئيل برحضرت امير نازل شده برخلاف نظر خود سخن گفته است و اگر جواب منفي بدهد دوستداران و محباني كه پاي منبر او نشسته‌اند مهر سني بودن بر پيشاني او مي‌زنند و چه بسا پيرمرد عصاي خود را بر سر او بكوبد، در جواب گفت: بدان و آگاه باش جبرئيل 24000 مرتبه بر مولاي متقيان (ع) نازل شده است پيرمرد گفت: ملاحسين: دليلت چيست؟ ملاحسين جواب داد: مگر نگفتم جبرئيل دوازده هزار مرتبه بر پيغمبر (ص) نازل شده و حضرت رسول(ص) هم فرموده است:«انا مدينه العلم و علي بابها» من شهر علمم و علي(ع) دروازه آن است.


بنابراين جبرئيل12000 هزار مرتبه از در وارد و12000مرتبه از در خارج شده است. . . 4


بدان اميد روزي كه در پيشگاه با عظمت پروردگار براي پاسخگويي به اعمال و رفتار و گفتارمان حاضر مي‌شويم مورد رحمت و لطف خداوند قرار بگيريم نيايد روزهايي كه به خاطر رياست و يا خوش آمد يا استفاده به ناحق چند روزه اين يا آن حزب و گروه نتوانيم از گفته يا نوشته خود دفاع كنيم چون در آن هنگام دست و پا و زبان و همه اعضاي مردم بر كارهايي كه انجام داده‌اند شهادت مي‌دهند و فرياد رسي ديگر در كار نيست. ضمناً از سوال كننده درخواست مي‌نمايم وجداناً حداقل يكي از مسئولان اجرايي را مورد خطاب قرار دهد و از طريق همان سايت بپرسد كدام يك از سوالات آيينه يزد كه تاكنون اكثر قريب به اتفاق انها بي جواب مانده سبب ترويج افكار و انديشه‌هاي ضد انقلاب است؟


مدير مسئول


پي‌نوشت‌ها:


1- « ياران امام به روايت ساواك»، شماره 2، صفحه 190 و 191


2- «يادنامه مهندس مهدي بازرگان»، دي ماه 74، سخنان حجت الاسلام والمسلمين محمد جواد حجتي كرماني، صفحه 211-212-213-214


3- «حماسه حسيني»، آيت‌ا... شهيد مرتضي مطهري، جلد دوم، صفحه 190


4-تفسير مواهب عليّه، جلد اول، چاپ 1317، صفحه 15-14

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا